Harga pos NAIK


Pos Malaysia akan menaikkan kadar pos mulai esok, 1 Februari 2020!

https://www.bharian.com.my/bisnes/korporat/2020/01/650644/pos-malaysia-naikkan-kadar-seiring-kos-operasi

Perhatikan bulatan merah dalam lampiran ini.

Bagi mel standard, caj sebanyak RM0.60 untuk bukan komersial dan RM1.30 untuk mel standard komersial. Kenaikan caj lebih daripada 100%!

Ini merupakan sesuatu yang tidak masuk akal!

1. Bagaimana pihak Pos Malaysia dapat memastikan sesuatu isi kandungan atau barangan milik pelanggan mereka? Adakah mereka akan membuka satu persatu bagi mengesahkan sama ada ia mel komersial atau sebaliknya?

2. Apakah kewajarannya menaikkan kadar ini yang pastinya akan membebankan rakyat? Jika Pos Malaysia dikatakan tidak untung atau terkesan dengan arus pemodenan, maka perlulah cari model atau kaedah lain, bukannya meletakkan beban kepada rakyat yang kini sudah pun terhimpit dengan kenaikan kos sara hidup.

3. Adakah keputusan menaikkan kadar pos ini mendapat restu Kabinet atau dibuat secara suka hati?

Mungkin ada yang menyifatkan hantaran melalui pos seperti surat tidak lagi diterima pakai hari ini berikutan sudah ada emel, media sosial dan sebagainya.

Hakikatnya, masih ramai di luar sana yang lebih menghargai surat yang dihantar melalui pos, biarpun disifatkan sebagai cara tradisional.


Saya percaya, banyak organisasi, parti politik atau badan bebas (NGO) yang masih menghantar surat sama ada surat jemputan, penghargaan mahupun ucapan istimewa kepada ahli serta pihak yang berkaitan. Kenapa nak naikkan kadar pos sedangkan ia bukannya bertujuan mengaut keuntungan!

Apa yang jelas di sini, kepentingan rakyat harus diutamakan. Usah sesekali membebankan mereka dengan kos-kos seperti ini. Apa tidak cukup lagi kerajaan PH mengenakan cukai-cukai baru kepada rakyat sejak memegang tampuk pemerintahan?

Sumber

Comments