Banyak lebihan bajet 2019 - Kenapa tak digunakan untuk manfaat rakyat?



Dokumen bertajuk "Prestasi Peruntukan Perbelanjaan Pembangunan 2019" bertarikh awal November tahun ini menyenaraikan perbelanjaan serta baki peruntukan pembangunan bagi setiap kementerian.

Berikut 5 kementerian yang mempunyai baki lebih daripada 40 peratus daripada peruntukan perbelanjaan pembangunan mereka.

Kementerian Hal Ehwal Ekonomi
(51.3 peratus)

Kementerian Belia dan Sukan
(44.2 peratus)

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri
(43.3 peratus)

Kementerian Kesihatan
(42.5 peratus)

Kementerian Pertahanan
(40 peratus).

https://m.malaysiakini.com/news/504168

Peruntukan Kementerian Hal Ehwal Ekonomi paling banyak tidak digunakan. Lebih baik salurkan kepada Ahli Parlimen pembangkang untuk peruntukan kawasan, selaras dengan Janji 16 dalam Manifesto PH ; menyediakan peruntukan kepada semua Ahli Parlimen, berdasarkan formula yang telus bagi membolehkan mereka menjalankan tanggungjawab kawasan masing-masing dan menjalankan pusat khidmat.

Jangan cakap tak serupa bikin!

Dalam masa sama, pembinaan dua buah masjid di kawasan Ayer Hitam sebagaimana yang dijanjikan di Dewan Rakyat sebelum ini masih BELUM dilaksanakan. Malah, peruntukan asal RM4 juta turut dipotong hingga jadi RM2.8 juta. Kalau masih ada baki dalam kementerian, kenapa tak menggunakannya dan tambah semula mengikut peruntukan asal RM4 juta sebagaimana yang telah diluluskan pada tahun 2017 sebelum dibatalkan oleh PH!

Begitu juga dengan Kementerian Belia dan Sukan. Banyak lagi kemudahan infrastruktur diperlukan oleh warga Parlimen Ayer Hitam seperti gelanggang sukan, futsal dan lain-lain. Janganlah hanya pandai tabur janji ketika adanya PRK saja seperti di Tanjung Piai pada November lalu dengan mengumumkan peruntukan persekutuan RM4 juta untuk menaik taraf kemudahan sukan dan rekreasi.

Selain itu, saya juga ingin menggesa Kementerian Kesihatan supaya menggunakan lebihan baki peruntukan yang banyak itu untuk mempertingkat dan menambahbaik klinik-klinik desa termasuk Klinik Kesihatan Yong Peng. Bukannya untuk orang lain, untuk manfaat rakyat juga.

#DemiRakyat

Sumber

Comments