#mySalam : Tony Pua bersungguh backup bos dia LGE tapi kenapa tak jawab soalan pokok yang dibangkitkan Wee Ka Siong?


Alamak, Tony Pua ini tak faham Bahasa Malaysia ke? Jawab dulu soalan saya sebelum kita pergi jauh.

https://www.facebook.com/wksbmenglish/posts/1512916835542482

1. Saya sudah kata dengan jelas, selesaikan dulu masalah yang ada melibatkan B40 sebelum diperluaskan kepada M40. Saya langsung TAK PERNAH KATA jangan bantu mana-mana kategori rakyat.

2. Mengenai bayaran untuk mendapatkan laporan perubatan, saya sudah pun menunjukkan bukti. Sehingga kini ia masih belum dijawab. Adakah Tony nak kata rakyat menipu?

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1414184842082349&id=1002345083266329

3. Saya pernah mendapat aduan daripada pengundi-pengundi di kawasan saya, Parlimen Ayer Hitam yang mengadu betapa susahnya nak tuntut bayaran mySalam dan pesakit terpaksa berulang-alik ke hospital bagi mendapatkan Laporan Perubatan serta dicaj sebanyak RM40. Saya sendiri berusaha mendapatkan peruntukan untuk membantu mereka, kalau lambat, mungkin perkara lebih buruk menimpa mereka.

Kalau Tony tak percaya, pergilah sendiri berjumpa dengan mereka. Singgahlah ke Pejabat Khidmat Ahli Parlimen Ayer Hitam untuk dapatkan maklumat pesakit ini. Jangan lupa ajak Menteri Kewangan Lim Guan Eng sekali.

https://www.facebook.com/wksbmenglish/posts/1430058953828271

4. Persoalan yang saya bangkitkan adalah jelas. Kenapa hanya menggunakan RM13.7juta atau 3.4% daripada RM400 juta yang diperuntukkan oleh mySalam untuk dimanfaatkan kepada pesakit B40 pada tahun 2019?

Apa gunanya simpan baki yang banyak itu? Sedangkan rakyat mengeluh dengan karenah birokasi yang menyusahkan untuk mendapatkan tuntutan? Tony faham tak maksud 'karenah birokrasi'?

5. Tony, bagaimana pula dengan Skim Peduli Sihat seperti yang termaktub di dalam Manifesto PH '10 janji untuk 100 hari' dulu? "Memperkenalkan Skim Peduli Sihat dengan memberi RM500 pembiayaan untuk rawatan asas di klinik swasta berdaftar untuk golongan B40." Sudah lupa?


Sekarang apa sudah jadi? Habuk pun tak ada!

Oh ya, saya ada banyak lagi persoalan tentang mySalam ini. Saya akan bangkitkan tidak lama lagi. Harap jangan lari, sila jawab. Tunggu!

#RakyatDiKencingkan
#PHCakapTakSerupaBikin

Sumber

Comments